علماء

زندگی نامه شرح حال و خاطرات علما

علماء

زندگی نامه شرح حال و خاطرات علما

مردی از دیار علم

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

شرح حال، زندگی نامه و خاطرات مرحوم حضرت آیت الله حاج سید حسین احمدی زاده

اذا مات العالم الفقیه ثلم فی السلام ثلمه لایسدها شیء

وقتی عالم فقیهی از دنیا برود، رخنه ای در اسلام بوجود می آید که هیچ چیز آن را نمی پوشاند.

بزرگمردی از سلاله نبوت و امامت که وجودش منشاء برکات بود و علم و قلمش در گسترش فضائل انسانی و سجایای عالی بشر به کار می رفت. روزگاری که عظمت و رفعت بر پایه تقوی و فضیلت بود حضرت آیت الله احمدی زاده با مایه های عظیم علمی و فقهی و قدرت اجتهاد یکی از اوتاد زمان خود بود.

مرحوم مغفور حضرت آیت الله حاج سید حسین احمدی زاده در تاریخ 3/3/1299 مصادف با 11 رمضان المبارک 1336 قمری در زادگاه خویش لامرد فارس در خانواده ای روحانی، اصیل و اهل علم دیده به جهان گشود.

وی از نظر شجرنامه آن گونه که در مقدمه کتاب تألیفی خود «منتخب الاحادیث» نگاشته نوه مرحوم سید علی بحرینی و فرزند سوم ایشان می باشد. 

 

خواندن و نوشتن را در لامرد فرا گرفت و در دورانی که فقر و محرومیت همه جا را فرا گرفته بود مرحوم برای فراگیری علم و معرفت علی رغم همه مشکلات ،دوری راه و خطرات، زادگاهش را ترک و عازم شهر های آبادان و نجف اشرف می شود. در آبادان به مدت یک سال مقدمات را در محضر حضرت حجه الاسلام مرحوم شیخ عبدالرسول قائمی اصفهانی «ره» و برای ادامه دروس سطح در اواخر زعامت آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی «ره» در سال 1346 قمری راهی نجف اشرف شده و مدت 10 سال دروس سطح بویژه مکاسب و کفایه به همراهی تعدادی از ایرانیان مقیم نجف همچون حاج علی دشتی و حاج سید هاشم مهری ، نزد اساتید آن سامان به ویژه حجه الاسلام شیخ مجتبی لنکرانی «ره» فرا گرفته و حدود  8 سال از دروس خارج فقه آیات عظام مرحوم آیت الله حکیم ،آیت الله شاهرودی ، آیت الله خویی و امام خمینی «ره» بهره مند می گردد.

در سال 1378 قمری به امر استاد معظم شان مرحوم آیت الله العظمی خویی به کویت مسافرت کردند و حدود 14 سال به وعظ و ارشاد پرداختند و در سال 1401 قمری به زادگاه اصلی اش لامرد برگشت. ابتدا در محله حسین آباد خسروی اقامت و توفیق بنای یک حسینیه و مسجد را می یابد. از امور خیر ایشان باید به تجدید بنای 2 مسجد و یک حسینیه که از جدشان بنا گذاری شده بود و نیز احداث یک مغیسل در کنار قبرستان شاه حسن تل خندق نام برد.

او سال های اخیر را در محله تل خندق به امامت جماعت مسجد امام سجاد (ع) و روضه خوانی می پرداخت و درب خانه اش برای جویندگان احکام اسلامی باز بود.

از ویژگی های این دوره از زندگی اش اداره خوب منابر محرم و صفر و به ویژه روضه روز عاشورا است.

در سال 1373 هجری شمسی کتاب منتخب الاحادیث را تحت نظر فرزند مکرم اش حجه الاسلام سید عبدالهادی احمدی زاده منتشر کرد که در مباحث اخلاقی و شناخت شجره سادات لامرد بیشمار مورد توجه واقع شد.

سرانجام پس از 93 سال عمر شریف و وعظ و خطابه در سالروز شهادت سومین شهید محراب آیت الله دستغیب روح بلندش به ملکوت اعلی پر کشید و بنا به وصیت خویش در مقبره ای که برای خودش در کنار مغیسل و گلزار شهدای مرکزی ساخته بود مدفون گردید.

این عروج ملکوتی در تاریخ 11 ذیحجه 1429 مصادف با 20 آذر 1387 به ثبت رسید و تشییع جنازه با شکوه از عمق محبت مردم به ایشان برگزار شد.

و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیاً


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد