علماء

زندگی نامه شرح حال و خاطرات علما

علماء

زندگی نامه شرح حال و خاطرات علما

حجت الاسلام والمسلمین سید اسد الله هاشمی شهیدی امام جمعه شهرستان لامرد

حجت الاسلام والمسلمین سید اسد الله هاشمی شهیدی     

    به قلم:  محمد هنرپیشه(اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد)




بیوگرافی و زندگینامه: نویسنده و محقق سید اسد الله هاشمی  معروف به شهیدی فرزند سید احمد در بیست و دوم فروردین ماه 1321 در محله زیارت از شهر لامرد در خانواده ای کاملاً مذهبی و متدین دیده به جهان گشود. 

  تحصیلات مقطع ابتدایی را تا کلاس پنجم در دبستان دولتی اتحادیه کهوردان گذراند. عشق و علاقه وافربه علوم دینی او را وادار کرد که در 16 سالگی یکبار به قصد عزیمت به نجف اشرف به آبادان برود ولی به علل مختلفی نتوانست به مقصد برسد و به لامرد بازگشت. بالاخره در سال 1338 هجری شمسی برای تحصیل علوم شرعیه به نجف اشرف عزیمت نمود. پس از ورود به منزل آیت الله راغب فالی(به جهت قرابتی که با ایشان داشت) و به تشویق و ترغیب وی در سلک روحانیت درآمد و زیر نظر ایشان به فراگیری علوم مقدماتی و ادبیات عرب پرداخت. پس از گذراندن دوره مقدماتی در حدود 12 سالی که در نجف اشرف اشتغال به تحصیل داشت، از محضر اساتید بزرگواری همچون آیات راستی کاشانی،‌میرزا جواد تبریزی، شهید محراب مدنی، کسب فیض نموده و به ترتیب لمعتین و قسمتی از مکاسب و رسائل را از آنان آموخت. در سال 1350 در اوج اختلافات ایران و عراق همانند بسیاری از هموطنان به ایران مراجعت نمود و جهت ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم وارد شد و تا اوائل انقلاب از محضر درس آیت الله ستوده قسمتی از مکاسب، از درس آیت الله فاضل لنکرانی قسمتی از کفایه و از درس تفسیر آیت الله خزعلی بهره برد. ضمناً لمعتین برای جمعی از طلاب تدریس می نمود. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تحمیل جنگ هشت ساله، ضمن حضور در مسائل جبهه و جنگ و پشتیبانی و تفقد از خانواده معظم شهداء با اصرار جمعی از سادات و روحانیت منطقه به امامت جمعه موقت شهرستان انتخاب شد و مدت 12 سال به وعظ ،خطابه ، ارشاد و راهنمایی مردم مبادرت نمود. در همین سالها علاوه بر اداره مجالس و منابر و مدیریت کلاس درس اخلاق برای طلاب حوزه علمیه رضویه لامرد، به فعالیتهای علمی خود مشغول بودند و امروز نیز با توجه به کهولت سن و کسالت به فعالیتهای علمی و تحقیقاتی خود ادامه می دهند و حاصل این تلاشها کُتبی است که در اختیار اهل علم قرار گرفته است.

آثار و تالیفات: این محقق توانای لامردی در زمینه حضرت حجت (عج) واهل بیت علیهم السلام تحقیقات خوب و جامعی انجام داده اند که برخی از آنان به چاپ رسیده و بعضی دیگر در شرف انتشار می باشد که آثار وی در دو بخش خدمت خوانندگان عزیز معرفی خواهد شد. باشد که بتوانیم با مطالعه این آثار ارزشمند به نوعی قدردانی خود را از زحمات ایشان اعلام داریم.

الف: آثار منتشر شده:

1.     زمینه سازان انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام: این اثر ارزشمند در سال 1364 در نوبت اول به شمارگان 3000 نسخه و در نوبت دوم در سال 1382 توسط موسسه انتشاراتی پرهیزگار قم به چاپ رسیده است و مولف این کتاب را به ساحت مقدس قطب عالم امکان حضرت مهدی (عج) تقدیم نموده است. این نوشتار در پنج بخش شامل علائم ظهور، چند نکته اساسی، نهضت سید حسنی و خراسانی، رهبری نهضت و عوامل پیروزی در 560 صفحه تدوین شده و به اعتقاد ناشر، کتابی است که در نوع خود بی نظیر می باشد. مولف در مقدمه کتاب خود به هشت نکته که راهنمای خوبی برای خوانندگان است اشاره کرده و همگان را به مطالعه این اثر ارزشمند توصیه نموده اند.

2.     ظهور حضرت مهدی از دیدگاه اسلام، مذاهب و ملل جهان: در این کتاب مولف تلاش کرده تا عقیده به منجی و مصلج جهانی را در ادیان الهی و مکتب های مختلف فکری پی گیرد و دیدگاه هر کدام را ارائه دهد که این بررسی، اصالت اعتقاد به ظهور منجی و انتظار او ثابت می شود. این کتاب که در دوازده بخش تنظیم شده در بهار 1387 با همت انتشارات مسجد مقدس جمکران در 5000 نسخه به چاپ رسیده است. این نویسنده بخش عظیمی از کتاب خود را به نقل نویدهای ظهور منجی، در کتابهای مقدس تورات و انجیل و کتابهای هندوها و زرتشتیان اختصاص داده است.

ب: کتابهای در دست چاپ:

3.     صحابه از دیدگاه کتاب، سنت و تاریخ: در این کتاب به طور نمونه به شرح حال چند تن ازصحابه پرداخته شده است و آیات و روایاتی که در شان آنان وجود دارد بررسی و به جهت تاریخی نیز تحلیل شده است. وی همچنین در این مجموعه ارزشمند به بحث عدالت صحابه اشاره کرده و به این موضوع پرداخته اند که آیا همه  صحابه عادل بوده اند یا خیر؟ این کتاب هم اکنون زیر چاپ می باشند.

4.     امامت و خلافت از دیدگاه مکتب اهل بیت و خلفاء : این کتاب که در 14 بخش تدوین شده است پیرامون حقانیت امامت امامان دوازده گانه می باشد. مطالب این کتاب آماده شده و در حال صفحه بندی می باشد که امیدواریم با انجام مراحل نهایی آن به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان به مطالعه قرار گیرد.

برای این تلاشگر عرصه تحقیق و تالیف آرزوی توفیق و خلق آثار ارزشمند دیگر و سلامتی و بهروزی را از خداوند بزرگ مسئلت داریم. ان شاء الله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد