علماء

زندگی نامه شرح حال و خاطرات علما

علماء

زندگی نامه شرح حال و خاطرات علما

رنگ خدایی

« صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدونَ»

·         این رنگ خداست و رنگ چه کسی از رنگ خدا بهتر است ما پرستندگان اوهستیم.

 

انسان در زندگى خویش باید رنگى را بپذیرد، امّا در میان همه رنگ‏ها، رنگ خدایى بهتر است. ناگفته پیداست که تا رنگ نژاد وقبیله وهوسها را کنار نگذاریم، رنگ وحدت و برادرى و تسلیم امر خدا بودن را نخواهیم گرفت. همه‏ى رنگ‏ها به مرور زمان کم رنگ وبى‏رنگ مى‏شود. امّا رنگ خدایى همیشگى و پایدار است. «کل شى‏ء هالک الاّ وجهه» <432> و چه رنگى بهتر از رنگ خدا که او را عبادت و بندگى مى‏کنیم.   بگذریم که یهود، کودکان خود را با آبى مخصوص شستشو داده و بدینوسیله به او رنگ مذهبى مى‏دهند. 
بهترین رنگ آن است که صفا و بقا داشته و چشم اولیاى خدارا به خود جلب کند. همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشترى آن خدا، و بهاى آن بهشت باشد. همه‏ى رنگ‏ها پاک مى‏شوند، قبیله، نژاد و نسب، دیر یا زود از بین مى‏روند، ولى آنچه ابدى و باقى است همان رنگ و صبغه‏ى الهى یعنى اخلاص وایمان است. 
در حدیث آمده است: شخصى در دیوار خانه‏ى خود سوراخى ایجاد مى‏کرد، امام صادق علیه السلام پرسید: چرا اینکار را انجام مى‏دهى؟! جواب داد: تا دود اجاق منزل بیرون رود. امام فرمود: مى‏توانى این منظور را داشته باشى که روزنه‏ى ورود روشنایى قرار دهى تا اوقات نماز را بشناسى. یعنى اگر بناست در دیوار روزنه‏اى ایجاد شود، چرا تنها براى بیرون کردن دود باشد؟ چرا براى ورود نور نباشد؟ <433> بله مى‏توان به هر کارى، رنگ خدایى داد. 
راه خدا یکى است. اگر رنگ خدایى نباشد، رنگ‏هاى دیگر، انسان را گیج و متحیّر مى‏کند. وهمرنگ شدن با جماعتى که اکثر آنها دچار انحرافند خود مایه رسوایى وخوارى در قیامت است.
1- ایمان به خدا، پیامبران، کتاب‏هاى آسمانى و تسلیم خدا بودن، صبغه و رنگ خدایى است. در آیات قبل فرمود: «قولوا آمنّا باللّه‏و...»، در این آیه مى‏فرماید: «صبغة اللّه» 
2- برترین و زیباترین رنگ‏ها، صبغه و رنگ الهى است. «ومن احسن من‏اللّه صبغة» 
3- باید تنها بنده خدا بود، نه بنده‏ى دیگران. «و نحن له عابدون»
برگرفته از تفسیر نور

 برای آن که زنگ بیداری موبایل ما هم رنگ خدایی بگیرد

یک فایل صوتی زیبا از آیت الله حاج سید حسین احمدی زاده 

قرار می دهیم. برای دانلود کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد